Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége
National Association of Entrepreneurs and Employers
Landesverband Ungarischer Unternehmer und Arbeitsgeber
2017. 12. 14., csütörtök
VOSZ-tag leszek Miért érdemes VOSZ tagnak lenni? keresés Menü
Üdvözöljük a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének megújult honlapján! ______ A naprakész adózási információkat keresse a Vállalkozó Információs Portálon! ______
Hírek
2017. november 20.

Árképzésbe utoljára a rendszerváltás előtt szóltak bele – a versenyszféra Tállai akciójáról

Az adóhatóságot vezető Tállai András Facebook-oldalán dicsekedett azzal, hogy közbenjárásának köszönhetően a MOL csökkentette a benzin árát Mezőkövesden. Az államtitkár nem annyira piacbarátnak tűnő megoldásáról Zsiday Viktor befektetési szakértőt és Dávid Ferencet, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkárát kérdeztük. Tállai elvtárs elintézi

HALLGASSA meg Dávid Ferencet  és Zsiday Viktort.

 

„Már azt is nehezen tudom befogadni, hogy valaki egyszerre képviselő, államtitkár és közben hatósági, ellenőrzési funkciókat is gyakorol” – utalt az álláshalmozó Tállai Andrásra a VOSZ főtitkára. Dávid Ferenc szerint az összeférhetetlenséget tompítani kellene és nem fokozni, ehelyett egy vállalati ügybe történt direkt beavatkozás.

„Ez rémisztő, ilyen nem fordulhat elő egy piacgazdaságban.”


Zsiday Viktor szerint egy államnak el kell döntenie, hogy mi a szerepe az árak, a bérek képzésében, kit enged be egy piacra. Azonban minél több felülről meghatározott ár, bér és belépési korlát van, annál kisebb összességében a jólét. Ugyan mindig van egy adott csoport, akinek picit jobb, de a társadalom egészének hosszútávon rosszabb lesz.

„A szocializmusban már átéltük, hogy ha sok ilyen szabály van, és felülről próbálják ezeket meghatározni, az nem működik. Kipróbálták Venezuelában is, ott most éhezés van.”


Mit szólnak majd a befektetők?


„A Bloomberg cikkének hála mindenkihez eljutott, hogy Magyarországon direkt hatósági, állami beavatkozás fordulhat elő a versenygazdaságban.” - mondta a VOSZ főtitkára. Dávid Ferenc szerint ezután a befektetőknek azzal kell számolniuk, hogy akár egy politikus, akár az adóhivatal elnöke beleszólhat egy vállalati belügybe a jövőben.

„Árképzésbe utoljára a rendszerváltás előtt szóltak bele, amikor a pártközpontban határozták meg a kenyér árát. Én azt hittem, hogy ezeken az időkön már túl vagyunk. Ez félelmetes a jövőre nézve.”

 

Zsiday Viktor úgy látja, létezik olyan helyzet, amikor az államnak be kell avatkoznia a gazdaságba, de nagyon fontos, hogy kik és milyen módon hozzák a döntéseket, mert a befektetők azt nézik, hogy mennyire kiszámítható a gazdaságpolitika. 

„Nem mindegy, hogy független intézmények, megfelelő procedúrák mentén hoznak döntéseket, vagy adott emberek, attól függően, hogy éppen mi jutott eszükbe” - fogalmazott a befektetési szakértő, aki szerint a mostani helyzetben a helyes eljárás az lett volna, ha Tállai András megkeresi a Gazdasági Versenyhivatalt, ami megvizsgálja a MOL árképzését, és ha problémát talál, kötelezi őket az árcsökkentésre. Ha pedig nem, akkor nem csökken a benzin ára.

„A független intézményrendszer, a bíróságok jelentik a garanciát a többség jóléte és a hosszú távú gazdaság fejlődés számára” - tette hozzá Zsiday Viktor.

Ha Orbán Viktor azt szeretné, olcsóbb lenne a Suzuki?

Zsiday Viktor igennel felelt a fenti kérdésre, de hozzátette, nem csak Orbán Viktorról van szó. Magyarországon általában egyedi, emberi döntések születnek. Ezzel szerinte az a probléma, hogy itthon 10-15 éve borzasztóan alacsony a beruházási arány, kevés a magánszektor beruházása és ez nem véletlen.
„Ennek legfőbb oka, hogy a befektetők nem akarnak olyan országot választani, ahol a törvényeket holnap lehet tegnaptól visszamenőlegesen módosítani” - érvelt Zsiday, majd hozzátette, bár az olcsóbb Suzukinak rövidtávon örülni fognak az emberek, hosszútávon viszont a társadalom egésze jár rosszabbul. És ez a tendencia sajnos nem 2010-ben kezdődött Magyarországon.

forrás: Klubrádió, Galavits Patrik, Selmeci János

Vissza a főoldalra