Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége
National Association of Entrepreneurs and Employers
Landesverband Ungarischer Unternehmer und Arbeitsgeber
2019. 06. 25., kedd
VOSZ-tag leszek Miért érdemes VOSZ tagnak lenni? keresés Menü
Hírek
2019. február 06.

Vállalkozói Adófórumot tartott a VOSZ Budapesti és Pest megyei Regionális Szervezete

Csak három kérdés, melyre a választ jó, ha Ön is tudja: – Biztos, hogy 5%-os ÁFA-val lehet értékesíteni a lakásokat 2023. dec.31-ig, ha rendelkezünk 2018. nov.1-ig kiadott végleges építési engedéllyel, de azt módosításra kerül? – Még 60-70 ezer olyan cég van, aki nem nyitott cégkaput. Ön nem tartozik ezek közé? – Személygépkocsit lizingel a cége? Bajlódik a magánhasználatú útnyilvántartással? Van megoldás 2019-től!

Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kapott választ az a közel 100 résztvevő, aki jelen volt a VOSZ Budapesti és Pest megyei Regionális Szervezete, a Pest megyei Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a BKIK-val együttműködve szervezett ingyenes Vállalkozói Adófórumán. Az előadásokat a NAV vezetői, szakértői tartották, folyamatos konzultációs, kérdezz-felelek lehetőséggel fűszerezve.

Marjay Gyula a VOSZ BPMRSZ elnöke köszöntötte a megjelenteket, a vendégeket a szervezők nevében.

A nyitó előadást Tamásné Czinege Csilla helyettes államtitkár asszony, a NAV szakmai helyettese tartotta a 2019. évi adóügyi eljárási tudnivalókról. Szólt a megújúlt képviseleti rendszerről, a cégkapu kötelező használatáról, valamint a további elektronikus ügyintézés kötelezővé tételéről.

Szólt az adó adminisztrációt csökkentő változásokról, pl: a munkavállalók iskolai végzettségének bejelentési kötelezettségének eltörléséről, de azt is elmondta, hogy a határidőben be nem fizetett adók után 2019-től a késedelmi kamatok jelentősen megemelkedtek. A múlt szabálya a jegybanki alapkamat kétszeresét  írta elő, idéntől ez a jegybanki alapkamat+ 5%-ra növekedett! A legnagyobb érdeklődés a cégkapus, illetve on-line ügyintézés kötelezővé tételét érintő kérdéseknél mutatkozott. Felhívta a figyelmet, hogy akinek nincs még cégkapuja haladéktalanul nyissa meg, mert csak ezen keresztül tud majd kommunikálni a NAV-val és más hivatalos szervekkel. (Az egyéni vállalkozóknak továbbra is az ügyfélkapu marad a kommunikációs csatorna)

A Személyi jövedelemadó és a KATA változásokról dr. Kecsmárik Viktor a NAV tájékoztatási szakértő referense tartott előadást. Szólt arról, hogy az egyéni vállalkozók adóbevallási határideje május 20-ra módosul és részükre is előkészíti a NAV a bevallás tervezetet, de csak azokról az adatokról amit jelentenek neki. Ezért a vállalkozóknak a saját vállalkozásra vonatkozó bevételi és költség adatokkal ki kell egészíteni és jóvá kell hagyni. Szólt a cafeteria rendszer szűkítéséről, és arról is, hogy bizonyos feltételekkel a kulturális és sport rendezvényekre szóló belépőket a cégek ingyenesen adhatják a munkavállalóik részére.

Az előadások szünetében az előadókkal és a Fővárosi és Pest megyei NAV igazgatóságok igazgatóival konzultálhattak a résztvevők.

A járulékok 2019. évi változásairól dr. Kővári András tájékoztatási kiemelt főreferens szólt. Komoly változás, hogy az EHO törvény megszűnt és annak egyes részei beépültek a Szociális hozzájárulási adó törvénybe. Az előadó beszélt a nyugdíjas munkavállalók foglalkoztatásának járulék mentességéről, valamint számszaki példákkal vezette le az EHO-ból beépült, külön adózó jövedelmeket terhelő SzocHo plafon számítását. (Ami magasabb, mint a korábbi 450 eFt-os plafon volt!)

Az ÁFA 2019. évi rejtelmeibe dr. Funtek Zsot főosztályvezető-helyettes vezette be a nagyérdemű hallgatóságot. Külön fejezetet szentelt az “utalványok” megváltozott ÁFA szabályaira, valamint részletesen kitért a címben is szereplő kérdésre, és ehhez kapcsolódó NAV-PM állásfoglalásokra, melyek az új lakás értékesítéshez kapcsolódó ÁFA változáshoz kapcsolódnak. Kiemelte még az adminisztrációs terheket is csökkentő intézkedést, vagyis, ha a bérelt személygépkocsi ÁFA-ját csak 50%-ban igényli vissza a vállalkozás, akkor nem kell külön nyilvántartani a magán használatot és arányosítani a levonható adót.

Az egyre népszerűsödő KIVA adónemről és a Társasági adóról Nagy Attila tájékoztatási kiemelt főreferens tartotta meg tájékoztatóját. Elmondta, hogy az 50 fő alatti létszámot foglalkoztató cégeknek érdemes átszámolni, hogy a KIVA-val jobban járnak-e, mint a társasági adóval és a szociális hozzájárulással, szakképzési hozzájárulással. Ez a három adónem, melyet kivált a KIVA és a mértéke 13  %. Arra viszont figyelemmel kell lenni a választásnál, hogy a kapcsolt vállalkozásokat is figyelembe kell venni. A társasági adó legnagyobb változása 2019-től, hogy megszűnt a kulturális adófelajánlás intézménye.

A konferencia végén a résztvevők egyéni konzultációs kérdéseket tettek fel az előadóknak, akik késő estébe menően válaszoltak a legjobb tudásuk szerint.

Marjay Gyula zárszavában megköszönte az előadók munkáját, a kérdésekre adott válaszokat, valamint jelezte a résztvevőknek, hogy az előadások anyagait részükre elektronikusan megküldik.

forrás: VOSZ KMRSZ

Vissza a főoldalra