A létesítménygazdálkodási szektort is kihívás elé állította az orosz-ukrán háború által is táplált drasztikus energiaáremelések negatív hatása. Az áremelkedések mellett az ellátási gondok (különösen a gázellátás esetében) is komoly fenyegetést jelentenek. Az irodaházakban az energiamegtakarítás lett az egyik elsődleges szempont, az üzemeltetési költségek csökkentése kardinális kérdés.
Az orosz-ukrán háború következtében az üzemeltetéshez szükséges eszközök ára is megemelkedett, ráadásul jellemzőek a folyamatos további áremelkedések is. A helyzetet tovább nehezítik a késve teljesítő beszállítók is. Az üzemanyagárak emelkedése a mindennapi ember számára is fejtörést okoz, de lényegesen emeli azoknak a szolgáltatásoknak az árát is, amelyek magas üzemanyagigénnyel rendelkeznek. A munkaerő hiánya és a magas, 20 százalékot meghaladó infláció együttesen eredményez erős bérnyomást a létesítménygazdálkodás (facility management, FM) iparágban.
A fentiek ellenére az idei utolsó negyedéves létesítménygazdálkodási hangulatindex enyhe növekedést jósol. Az index a piac hangulatát, a szereplők várakozását méri fel. Az utolsó negyedéves érték (51,86 pont) alapján a piaci szereplők „elővigyázatosan optimisták”, hiszen az 50-es semleges értéket némiképp meghaladja a mért eredmény. A piaci szereplők továbbá a megrendelések eseti vagy teljes megszüntetései miatt a kintlévőség állományának soha nem látott növekedésére számítanak (6,14 százalékos a növekedési várakozás).
„Jól látható, hogy az üzemeltetési költség szinte minden szegmensében soha nem látott mértékű a növekedés, amely takarékosságra ösztönzi a megrendelőket. Ugyanakkor ez komoly üzleti lehetőség is egyben, hiszen előtérbe hozza az energiahatékonyságot növelő beruházásokat” – összegezte Schmidt József, a Létesítménygazdálkodási és Épületüzemetetési Szolgáltatók Országos Szövetségének (LEO FM) elnöke.
A fenntarthatósági megoldások 2023-ban is kulcsfontosságúak
Az FM szektor szakértői szerint a fenntarthatóság lesz a létesítménygazdálkodás egyik legmeghatározóbb trendje 2023-ban. A környezetvédelmi kérdések – a takarékosság lehetősége miatt is – egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, így számottevően több vállalkozás keresi a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetőségeit. Ez azt jelenti, hogy a fenntartható gyakorlatok, például az energiahatékony világítás és a jobb környezetgazdálkodás magasabb prioritási szintre léptek a létesítménygazdálkodásban.
Adatgyűjtés segítheti a pandémia utáni irodai munkavégzést
A saját irodai íróasztalunk mögött 9-től 5-ig töltött munka már a múlté. A pandémia után a hibrid modell vagy a távmunka hódít, amelynek menedzselése a létesítménygazdálkodók számára komoly kihívást jelent. Elvesztegetett időt és csökkent hatékonyságot eredményez, ha a dolgozók nem találnak szabad íróasztalokat vagy megfelelő nagyságú tárgyalókat. Erre megoldást kell találnia a létesítménygazdálkodással foglalkozó vállalatoknak. Ebben segíthet az adatgyűjtés, illetve adatelemzés, hogy az FM szakemberek megismerjék a munkavállalók szokásait, és ez alapján újragondolhassák a helyhasználatot.
„Idén ugyan sok munkavállaló visszatért az irodába akár teljes munkaidőben, akár részmunkaidőben, de munkavállalók ezrei továbbra is otthonról dolgoznak. Ennek nyilvánvaló következményei vannak a vállalati ingatlanpiacra nézve is és a méretcsökkentés ma már szinte állandó kérdés a létesítménygazdák számára. A lehető legnagyobb kihívás továbbra is az lesz, hogy megtaláljuk a lehetséges megtakarítások és a munkavégzéshez szükséges elegendő hely megtartása közötti egyensúlyt” – mondta Schmidt József.
A technológiai innováció lehet a megoldás a fennmaradáshoz
A következő év létesítménygazdálkodási trendje a Proptech megoldások implementációja és ezen belül az IoT alapú rendszerek (Internet of Things) egyre széleskörűbb alkalmazása lesz. Az adatok gyűjtése, használata és elemzése által nem becslésekkel, hanem pontos számokkal dolgozhatnak a vállalatok, amely nagy segítséget nyújthat az energiafogyasztás optimalizálásában, ezáltal pedig a költségek csökkentésében is. Az elektronikai berendezések és a hőmérséklet távoli szabályozásával például elkerülhető a szélsőséges hőmérsékletingadozás és a felesleges használat. A karbantartások tervezésében és időzítésében is hatékony segítséget nyújthatnak az elemzett adatok.
300 milliárd forintos árbevétel
A LEO FM az utóbbi évben nagy növekedésnek indult, a tagvállalatok árbevétele meghaladta a 300 milliárd forintot, a kezelt terület 15 millió m2, a közvetlen alkalmazottak száma pedig 15 ezer fő. A szervezet jelenleg további 1000 betöltetlen pozíciót tart nyilván Budapesten és az agglomerációban, de a legégetőbb munkaerő-hiány Nyugat-Magyarországon tapasztalható.
A szervezet növekedése, az új tagvállalatok érkezése olyan kimagasló innovatív megoldásokkal bővítette a tudásbázist, mint a bontásnélküli, robottechnológiával megvalósuló vezetékhelyreállítás és digitalizált takarítási folyamatok. A tudástranszfer támogatására a szervezet kimagasló fejlesztéseket, innovatív technológiákat bemutató szakértői előadókat hív rendszeres szakmai rendezvényeire.
Forrás: LEO FM