A szezonalitás kétségkívül jelentős szerepet játszik az üzleti életben, bár különbözőképpen érintheti az egyes szektorokat. Míg a turizmusban vagy a vendéglátásban hagyományosan kiemelt időszak a nyár, a gyártásban vagy a B2B szolgáltatások terültén ez gyakran egyet jelent a lassulással, sok esetben tervezett leállással.
„Ilyenkor azt tapasztaljuk, hogy a cégek egyfajta alapvetésként tekintenek arra, hogy nyaranta akár 1-1,5 hónapot is csupán félgőzzel működnek, holott ezek a hetek éppen arra adnak lehetőséget, hogy előnyhöz jussunk a versenytársakkal szemben saját piacunkon. Sikeresen motiválhatjuk a kollégákat, taníthatunk be új munkaerőt, miközben építhetjük a márkánkat vagy akár új termék bevezetésével erősíthetjük pozíciónkat” – mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója és vezetője.
A világ legnagyobb üzleti kapcsolatépítő szervezetének csak hazánkban közel 1100 vállalat a tagja, őket a nyári időszakban is közel 350 networking eseménnyel várják, idén augusztusban pedig nyári programot is szerveznek.
Legyen külön stratégiánk a nyári időszakra!
Érdemes volt (lett volna) jó előre, már a tavaszi hetekben felmérni, hogy milyen lépésekkel tudunk majd kitűnni a piacon a nyári hónapokban és gondosan felépíteni az erre vonatkozó stratégiánkat. Időzíthetünk például egy közösségi média kampányt erre a szezonra, mellyel erősíthetjük a munkáltatói márkánkat, hirdethetünk nyereményjátékokat vagy a nyaralós tematikához igazított kihívásokat az ügyfelek számára.
Szintén szezonális fogás valamilyen helyi fesztivál vagy népszerű rendezvény támogatása, esetleg saját nyílt napok, szabadidős programok szervezése. Amennyiben régóta fontolgatjuk egy új termék vagy szolgáltatás bevezetését, nem kell tartanunk a csendesebb időszakoktól, sőt, több előnye is van a nyárra időzített piacra lépésnek. Ekkor könnyebben felmérhetjük a fogyasztói visszajelzéseket, az őszi pörgést pedig már finomhangolt kampánnyal indíthatjuk el.
Elengedhetetlen, hogy a tervekbe a munkafolyamatokat támogató kollégákat is beavassuk, hogy ennek megfelelően alakíthassák erőforrásaikat, tájékoztathassák csapatukat és a szabadnapokat is ehhez igazíthassák. A vállalkozásfejlesztő szakember szerint minden a tervezésen és a kommunikáción múlik.
„Nagyon sok jó példát láthatunk a legnagyobbaktól arra, hogy valójában kevés 100 százalékban szezonális „üzlet” van, ügyes fogásokkal szinte minden eladható az év minden részében. Gondoljunk a Coca-Colára, amely régen kifejezetten nyári slágertermék volt, ma már Mikuláskor is szembejön velünk. Ugyanígy alakult a jégkrémpiac is: habár az értékesítés továbbra is a meleg napokon szökik a csúcsra, a filmekben és reklámokban látható, örömükben-bánatukban, télen-nyáron fagylaltot kanalazó szereplőknek köszönhetően már a hidegebb időben is szívesen fogyasztjuk” – teszi hozzá Avidor András.
Finom trükkökkel motiválhatjuk a munkavállalókat
A nyári hónapok talán legnagyobb kérdése és kihívása, hogy a kitűzött üzleti célok mellé tudjuk-e állítani a jó időre és szabadnapokra ácsingózó kollégákat, akik saját bevallásuk szerint ilyenkor a szokásos koncentrációs képességeik alig felét tudják fenntartani. A szakértők szerint a szabályok szigorítása és a túlterhelés ilyenkor egyáltalán nem segít, inkább egyensúlyt kell teremteni abban, hogy legjobb tudásuk szerint elvégezzék a feladatokat, miközben a munkakörülmények alkalmazkodnak a nyári meleghez.
Lazábbak lehetnek például a home office-szabályok ebben az időszakban és akár többnapos otthoni munkavégzést is engedélyezhetünk, miközben hetente értékeljük az egyes projektek haladását. A személyes meetingeket kihelyezhetjük a szabadba vagy közös ebédeket szervezhetünk, melyek a statisztikák szerint ilyenkor amúgy is hosszabbra nyúlnak a szokottnál. Ha toborzási céljaink vannak, érdemes lehet gyakornoki programot indítanunk a nyárra és kihasználni az esetleges üresjáratokat a betanításra.
„A hangsúly azon van, hogy a kollégák világosan lássák a közös célokat és azt, hogy nekik milyen szerepük van az egyes projektekben és munkafolyamatokban. Így sokkal könnyebb motiváltan végezni a feladatokat, miközben természetesen lehetőséget kell adni a regenerációra és kikapcsolódásra. Kiváló időszak ez az üzleti kapcsolatépítésre is – ennek egyébként is sajátja egyfajta kötetlen légkör, mely lehetőséget teremt a közös kihívások és potenciális együttműködések feltérképezésére is. Ha pedig úgy érezzük, hogy a cégben minden rendben halad, akkor ideje az ön- és szakképzések felé fordulni, ami mindig jó befektetés, szezontól függetlenül” – mondja Avidor András.
(Fotó: TB Stúdió)