A dolgozói ajánlások rendszere egyáltalán nem újkeletű jelenség, azonban hazánkban ez még összemosódik a „csókos”, „protekciós” kifejezésekkel, amelyek azt feltételezik, hogy ezek a munkavállalók pusztán az ismeretségüknek köszönhetően tölthetik be az adott pozíciót.
Ugyanakkor egyre több vállalat tapasztalja meg saját bőrén, hogy az erősen kompetencia- és munkaerő-hiányos piaci környezetben jelentősen csökkentheti a toborzások költségeit és idejét, ha a munkakört szakmai ajánlás útján töltik be. Az így érkező új kollégák átlagosan mindössze 29 nap alatt lépnek be és ötször nagyobb eséllyel bizonyulnak megfelelőnek az állásra – nem csoda, hogy mára a vállalatok 82 százaléka beépítette az ajánlásokat a toborzási stratégiájába.
Fókuszban a vállalati kultúra
A munkavállalói ajánlással felvett kollégák a szakmai képességeik mellett számos olyan kulcskompetenciával is nagyobb arányban rendelkeznek, melyek általában sikeressé tesznek valakit a karrierjük során: motiváltak, jól teljesítenek, lojálisak munkaadójukhoz, könnyen beilleszkednek és jól működnek csapatokban. Nem mindegy azonban, hogyan vezetjük be az ajánlások rendszerét egy cég életébe. Azért, hogy elnyerhessük a munkavállalók bizalmát és támogatását, tudatosan kialakított, átlátható, világosan kommunikált keretekre van szükség, az ajánló kolléga számára pedig érzékelhető előnyökkel kell járnia, legyen szó pénzbeli juttatásokról, extra szabadnapokról vagy utalványokról.
A munkavállalói ajánlói programok óhatatlanul hatással vannak a vállalati kultúrára, építik a cégen belüli lojalitást, bizalmat, együttműködési készséget, és nagyban hozzájárulnak az értékes munkaerő megtartásához.
„Gondoljunk csak bele, egy munkavállalói ajánlói program bevezetése óhatatlanul új szemléletet visz a cég HR-politikájába. Ahhoz, hogy hatékony szövetségeseket nyerjünk a kollégák körében és ők bátran ajánlhassák szakmai kapcsolataiknak az általunk kínált pozíciót, biztosítanunk kell, hogy a meglévő munkavállók jól érzik magukat a cégnél és valóban teljesültek azok az értékajánlatok, melyeket a toborzás során ígértünk nekik. Ez már önmagában is oda vezet, hogy a munkáltató tudatosan, az egész munkavállói életciklus során oda fog figyelni és értékelni fogja a szakembereket. Ma már a megtartás az új toborzás, a cégeknek el kell fogadniuk, hogy ezért sokkal többet kell tenniük, mint csupán anyagilag kompenzálni a kollégákat, különös tekintettel az Alfa és Z generációs munkavállalókra" – mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója, vezetője.
Jön a mesterséges intelligencia, befellegzett az emberi kapcsolatoknak?
Az újabb és újabb technológiák – köztük az egyre inkább elterjedt generatív AI – nem hagyják érintetlenül a toborzás területét sem, így egyre több cég vezet be különböző mesterséges intelligencia-alapú megoldásokat a HR-stratégiájába. Jellemzően automatizálásra, adatmenedzsmentre, előszűrésre, valamint az alapvető munkaügyi kérdések megválaszolására használják a toborzók a fejlesztéseket, de várhatóan egyre inkább nőni fog az AI-asszisztensek jelentősége és a humán háttértudással folyamatosan felvértezve mind több feladat elvégzésében nyújthatnak majd támogatást.
Éppen ez vezet el a jövő munkaerőpiacának nagy kérdéséhez: hogyan alakítja át a munka világát egy olyan technológia, amely sok tekintetben versenytársa lehet az embernek?
„Egyes becslések szerint a következő 10 évben globálisan akár 300 millió munkahelyet vehet el a mesterséges intelligencia, térnyerése miatt olyan iparágak alakulthatnak át, mint a szoftverfejlesztés, marketing, pénzügy, de szinte nem is tudunk olyan területet említeni, amelyet ne érintene. Ugyanakkor ez természetszerűleg új feladatok, tevékenységi körök megjelenésével is jár majd, amelyek kapcsán várhatóan felértékelődnek a soft skillek: a kommunikáció, az együttműködés, az alkalmazkodás és rugalmasság mind-mind óriási súllyal esik majd latba a toborzásnál. Ezeknél pedig óriási fegyvertényt jelenthetnek az ajánlói programok és a személyes kapcsolatépítés lehetőségek, események” – mondja Avidor András.
A világ legnagyobb üzleti közössége, a BNI hazai tapasztalatai szerint az általuk Magyarországon tető alá hozott, évente közel 40 ezer üzleti ajánlás között sok nem elsősorban üzletszerzésre, hanem a megfelelő munkaerő bevonzására irányul.