A munkavállalók kevesebb, mint 20 százaléka elkötelezett igazán
A kiégéssel gyakran találkoznak a vállalati HR-esek, azonban a „rozsdásodás” (rustout) jelensége újkeletű, mégis egyre gyakrabban fedezik fel a hazai vállalatok munkavállalói körében. A Gallup 2022-es felmérése szerint az európai munkavállalók kevesebb, mint 20 százaléka érzi magát igazán elkötelezettnek a munkája iránt, 47 százalék az, aki úgy érzi ki tud bontakozni, 39 százalék pedig a stresszből, céltalanságból vagy éppen kilátástalanságból eredő berozsdásodott üzemmódra állt át a munkában. Azaz közel minden második dolgozó a nap végét várja már csak munka közben, céljai már nincsenek. A kiégés jelenségével ellentétben a rozsdásodás nehezebben felismerhető, ám annál károsabb a munkavállaló és a vállalat számára is.
Új célkitűzés lehet a megoldás
Az évente 120 cég közel 2000 értékesítőjét képző magyar tréningcég, a Comline Budapest jelenlegi, hazai ügyfélállományán azt tapasztalja, hogy a berozsdásodott munkamorál hazánkban a senior munkavállalók legalább felét érinti, azaz minden második, minimum 10 év tapasztalattal rendelkező dolgozó átmegy ezen a motiváció hiányos, mókuskerék-szerű állapoton.
„Gondoljunk bele, hogyan tud eladni bármit is egy fásultan, célok nélkül dolgozó értékesítő. Ez az a pont, ahol a vállalatok pénztárcájába vághat a motiválatlanság, amit legrosszabb esetben se felismerni, se kilendíteni magát nem tudja a munkavállaló egymaga” – mondta Nagy Béla, a Comline Budapest tulajdonosa és vezető trénere.
A vezetőknél lesz a kulcs
Mit tehet mégis az a vezető, akinek a csapatában már nem csillognak a szemek egy-egy feladat kapcsán? A megoldást az új célok megtalálásában kell keresni, hiszen a rozsdás működés a jele annak, hogy egy korábban kitűzött célt elért már az adott személy.
„Ez sok esetben lehet játék bevezetése vagy olyan közös cél, amelyet a munkavállalóval tűznek ki” – tette hozzá Nagy Béla.