Az évente 120 cég közel 2000 értékesítőjét képző magyar tréningcég, a Comline Budapest jelenlegi ügyfélállományánál azt tapasztalja, hogy az éves tervezés negyedéves időtávra szűkült azoknál a vállalatoknál is, ahol a korábbi évek árbevételei nem adnak okot az aggodalomra.
„Ha mernek is negyedévnél távolabbi tervezésbe belevágni a hazai vállalatok, a számokkal akkor is kesztyűs kézzel bánnak, folyamatosan figyelik a statisztikai mutatókat, elemzik a költségeket, fedezetet, kintlévőségeket” – mondta Nagy Béla, a Comline Budapest tulajdonosa és vezető trénere.
A pandémia helyét sokváltozós káosz veszi át
A pandémia utáni gyógyulási szakasz még zajlik, azonban a hazai kkv-k ezt nem tudják teljesen kifeküdni. Ennek a legfőbb oka, hogy egy sokváltozós válság vette kezdetét, amely pedig elindított egy komolyabb, globális átrendeződést. A káosz érzékelhető az ellátási hiány és pénzügyi instabilitás formájában, amelyekhez a megoldás sokszor külföldről érkezik.
„Van például az ukrán mezőgazdasági piacon tevékenykedő partnerünk, akinek a háborús helyzet miatt élesen stratégiát kellett váltania, ha meg akarta érni vállalkozásával 2023-at. Sikerült neki olyan finanszírozási megoldásokat kidolgozni, olyan új tevékenységeket integrálni a cégbe, amivel képes volt megtartani a munkatársakat, kiszolgálni a piaci igényeket és közben fizetőképes maradni és eredményesen gazdálkodni” – tette hozzá Nagy Béla.
Régi árakkal új struktúrában
A klasszikus értékesítési módszerek már nem biztos, hogy alkalmazhatóak lesznek idén. Bár az áremelést szinte már megszokták a kkv-k, a régi árakkal még mindig lehet nyerni, ha csomagban gondolkodnak az értékesítők, azaz tavalyi áron előre lekötött, akár negyedéves, féléves szolgáltatási szerződést kínálnak.
„A csomagajánlat a szolgáltatói szektorban működő struktúra lehet, azonban sok múlik azon, hogy milyen a partner globális helyzete” – mondta a szakértő.
Forrás: Comline Budapest