Leggyakrabban olyan esetekben fordulnak munkáltatók fejvadász ügynökségekhez, amikor hiányzik a toborzáshoz a szaktudás, a kapacitás cégen belül, amikor hirtelen növekszik meg a vállalkozás munkaerőigénye, vagy amikor a munkaerőfelvétel volumene eredendően annyira magas, hogy csak recruiter partner bevonásával lehet hatékony.
Befolyásolhatja ezeket az igényeket a szervezeten belüli aktuális munkaerő, a fluktuáció mértéke, a növekedésre való törekvés vagy a minőségi csere igénye egy adott szakterületen.
Számos cég elköveti azt az alapvető hibát, hogy nem adatok alapján választ megfelelő csatornát vagy csatornákat a toborzáshoz, hanem megszokásból, és a folyamat során egyszerre mindig csak egyet használ belőlük. Bár egy feladott hirdetéssel járó kiadás könnyebben kalkulálható, azonban egyetlen csatorna használata elnyújtja a toborzási időt a többcsatornás szolgáltatáshoz képest, ami hasonlóan – adott esetben lényegesen nagyobb – kiadással fog járni a cégeknek, csak ez nem azonnal realizálódik.
A kieső munkaerő pótlása a kollégákra hárul, akiknek a túlórával töltött idejét ki kell fizetnie a munkáltatónak, emellett a huzamosabb ideig fennálló hasonló helyzetek okozhatnak elégedetlenséget a dolgozók körében, ami végső esetben további felmondásokhoz is vezethet. A házon belüli toborzás kisebb-nagyobb mértékben kapacitásokat fog lekötni a folyamatot végző kollégák esetében is. Ha sikerül felvenni az új munkatársat, még mindig nincs garancia arra, hogy be is fog válni.
„Leginkább akkor lehet kockázatmentes a folyamat, ha az a lehető legrövidebb idő alatt lezajlik. A releváns eszközök kiválasztásához érdemes lehet olyan partner bevonása, aki nagy adatmennyiséggel rendelkezik a munkaerőpiacon. Fontos, hogy a választott csatornákat egymással párhuzamosan használjuk” – fogalmazott Szigeti Nikoletta, a Profession Services üzletágvezetője.
A fejvadászattal foglalkozó vállalatok rendszerint garanciát is vállalnak: ha a próbaidő alatt kiderül, hogy nem válik be a kiválasztott munkaerő, másik jelöltet javasolnak.
A fejvadász szakterületen dolgozó szakemberek éppen a különböző speciális munkáltatói igényeknek való megfelelés és a hatékonyság érdekében általában meghatározott területekre specializálódnak, ahol széleskörű és aktív kapcsolati hálót alakítanak ki. Valós idejű ismereteket szereznek mind a piaci viszonyokról, mind az adott szakterülethez és konkrét megbízó céghez kapcsolódó lehetséges igényekről – például, hogy milyen az adott munkakör vagy cégkultúra, és ehhez milyen az ideális személy.