Győr, 2023. április 27. - A személyes hozzáállás, a vállalkozásba vetett hit, valamint az innovatív szemléletmód is kell a cégek sikeréhez, ez utóbbit pedig a velük együttműködő felsőoktatási intézményeknek is el kell sajátítaniuk. A VOSZFESZT Vállalkozói Szabadegyetemen szó esett a sikerhez szükséges attitűdökről is.
A vállalkozások innovatív mivoltának szerepéről szólt a Győrben megrendezett VOSZFESZT Vállalkozói Szabadegyetem délutáni szekciója. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és a Széchenyi István Egyetem (SZIE) közös rendezvényén a sikerhez vezető út számos tényezőjéről szó esett.
A vállalkozásunk alapvetően attól függ, hogy mi magunk hogyan vagyunk képesek teljesíteni. Ez pedig attól függ, hogy a vállalkozó mennyire képes felnőni a feladatához – mondta el az eseményen Tomán Szabina, a Tomán Lifestyle alapító-tulajdonosa. „Fejleszd magad, mielőtt a céged fejlesztenéd” – összegezte az előadó a személyes fejlődés, a felkészültség kiemelkedő szerepét.
Tomán Szabina úgy vélte, az egyéni önbizalom is kiemelkedő fontosságú, merni kell lépni és felállni, a méltatlan kritikákkal pedig nem szabad foglalkozni. Összességében tehát a Magyarországon erejükön felül teljesítő vállalkozásoknak alapvetően hinniük kell abban, hogy jót csinálnak és értékeset alkotnak.
Az előadó ismertette cégének legfontosabb fejlődési lépcsőfokait és az egyes mérföldkövek tapasztalatait is. Hangsúlyozta: a vezetésben, a termékfejlesztésben és a cég működtetésében is folyamatosan innovatívnak kell lenni ahhoz, hogy a siker hosszútávon is jellemezze az adott vállalkozást.
Tudásból üzlet
A tudományból megfelelő hozzáállással üzletet lehet nyerni, ehhez azonban ki kell alakítani a megfelelő kereteket, és a piaci szemléletmódot, amelyet a felsőoktatási intézményeknek is el kell sajátítaniuk – mondta el előadásában Dósa Gábor, a Széchenyi István Egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ vezetője. Ismertette a felsőoktatási intézmény és a vállalkozások közös munkájának kereteit, a Science Park tervezését és az ezzel kapcsolatos várakozásokat, a szisztéma működését.
Mint elmondta: a Science Park célja, hogy a tudásgazdaság helyszíne, hosszútávú együttműködések terepe legyen, és ezzel erősítse a vállalkozói tevékenységet. Az együttműködéstől szabadalmakat, és létrejövő vállalkozásokat is remélnek.
Az előadó ismertette az egyetemi ökoszisztémában létrejövő cégek típusait is. Fontos, hogy olyan cégekkel alakítson ki kapcsolatot az Egyetem, akik már eleve innovatívak és valamilyen kutatásban együttműködnek már a felsőoktatási intézménnyel. Ezeket Dósa Gábor „mágnespartnereknek” nevezte. Fontosak ezen felül a szóba jöhető kis- és középvállalkozások, velük a nagyvállalati mintára lehet együttműködni a kkv-k terén is. A közös kutatásokból lesznek a Széchenyi István Egyetemen létrejövő kutatási eredményeket hasznosító vállalkozások, az úgynevezett spin-off cégek. További vállalkozások a Science Park ökoszisztémában fejlődő start-upok – tette hozzá.