Legyen olcsó, személyre szabható és megbízható. Ezek a legfontosabb elvárásai a hazai mikro-, kis- és középvállalkozásoknak az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív felmérésből1. A válaszok alapján fontos követelmény a vállalkozások részéről, hogy az elektronikus fizetési megoldások alacsony kiadást jelentsenek (94%) és működjenek jól (95%). Ezen kívül általános elvárás a bármikor elérhető háttértámogatás a szolgáltató részéről (80%), valamint a szolgáltatás személyre szabhatósága (70%).
Az adatokból látszik, hogy a hazai vállalkozások számára kardinális kérdés az árazás. Ugyanakkor a mikro-, kis- és középvállalkozások harmada, és a csak készpénzes fizetést biztosító vállalkozások fele nem tudja megbecsülni, hogy mennyibe kerül egy kártyás fizetést biztosító POS-terminál üzemeltetése havonta. Ez arra enged következtetni, hogy az elektronikus fizetési megoldásoktól való tartózkodásuk gyakran nem konkrét információkon, hanem benyomásokon alapul.
A válaszadó vállalkozások közül a legtöbben (23%) 1.000 és 5.000 forint közé teszik az elektronikus fizetés havi költségét, a készpénzelfogadás pedig a válaszadók harmada szerint (34%) nem kerül többe havi 1.000 forintnál. A többség (31%) magasabbra becsülte a terminál működtetésének árát a készpénzelfogadás költségeinél, 20%-uk azonos tartományba tette, 11%-uk pedig a készpénz kezelését tartja drágábbnak.
„A vásárlók igényeinek kiszolgálása mellett a kereskedőknek kényelmet, gyorsaságot és biztonságot jelent a kártyás vagy online fizetési megoldás biztosítása” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője, aki szerint érdemes részleteiben vizsgálni a költségeket. „A gyakori vélekedéssel szemben a készpénzhasználat sem ingyenes. Elég, ha a tárolás, a szállítás, valamint az esetleges befizetés költségeire gondolunk. Ugyanennyire fontos számba venni az időt és energiát, amit ezekre kell fordítani, nem beszélve a biztonsági kockázatokról. A terminálüzemeltetés költsége pedig nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről” – tette hozzá a szakértő.
A technológia fejlődésével egyre több és kényelmesebb elektronikus fizetési megoldás közül választhatnak a vállalkozók. A fizikai POS-terminál mellett ma már létezik olyan alkalmazás, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. Az OTP Csoportnál a már online is igényelhető Telefonos POS használatával az érintéses kártyaelfogadás mellett QR-kódos és linkes fizetés is felkínálható a vásárlóknak.
A vállalkozások számára elérhető elektronikus fizetési megoldásokról az OTP Bank kártyaelfogadás oldalán érhető el további információ.
(A cikk az OTP Bank, a VOSZ együttműködő partnerének támogatásával jött létre.)
[1] Az OTP Bank megbízásából aPulzus által 500 mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésével 2023. 12.09. és 12.15. között készített reprezentatív felmérés.