Múlt hétvégén fejeződött be a 31. Csángó Fesztivál és annak kísérő rendezvényeként a XI. Kárpát-Haza Kulturális és Gazdasági Konferencia, amelyen az egyik kiemelt téma a generációkon átívelő családi vállalkozások megtartó ereje és a női vállalkozások gazdasági, társadalmi szerepvállalása volt.
A konferenciát Závogyán Magdolna kultúráért felelős államtitkár nyitotta meg. A kultúra fontosságát hangsúlyozva kijelentette: „felelősséggel tartozunk magunknak, a családnak és a nemzetünknek”.
A Magyarországon bejegyzett mintegy ötszázezer vállalkozás 70 százaléka családi kézben van. A jellemzően a rendszerváltás után munkába állt hazai cégek most érnek abba a szakaszba, hogy az alapítók átadják az üzlet vezetését. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének társelnöke szerint minden szempontból az a legszerencsésebb, ha a családi cég valóban a családban marad.
„Igaz, hogy a családi vállalkozást nem mindenütt viszi tovább az utód, a fiú, az unoka, de ha a fele vagy harmada folytatja a munkát, az is nagyon nagy szám. Mert ez azt jelenti, hogy ezek a családok továbbra is együtt fognak dolgozni, összetartanak” – fogalmazott előadásában Czomba Csaba, aki egyben a KMVNF elnöke. Hozzátette: a VOSZ továbbra is minden tőle telhető segítséget megad a hazai és külhoni magyar vállalkozásoknak ahhoz, hogy a több évtizedes szellemi és anyagi tőkéjük családon belül maradjon.
Dr. Lits József, a VOSZ Ellenőrző Bizottságának elnöke a pozitív értékrendre épülő jövőkép kialakításának fontosságát vázolta.
Gláser-Katona Zsuzsanna, a VOSZ Női Vállalkozói Szekciójának társelnöke a női vállalkozások gazdasági és társadalmi szerepéről beszélt. Fekete Anikó, a VOSZ Női Vállalkozói Szekciója Szolnoki Csoportjának vezetője pedig a női vállalkozók Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei aktivitásáról számolt be.
A résztvevők arról is információkat kaptak, hogyan próbálkoznak Erdélyben a „termelőtől az asztalig” rövid élelmiszer értékesítési lánc megteremtésével. Molnár Judith, a székelyudvarhelyi kezdeményezés vezetője és tulajdonosa elmondta, hogy ma már nem csak helyi bolttal, de webshoppal is rendelkeznek. A vállalkozást EU-s pályázatokkal és jó gyakorlatok átvételével is igyekeznek erősíteni.