A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) másfél évtizeddel ezelőtt hagyományteremtő szándékkal hirdette meg az Európai Kereskedelem Napját azzal a céllal, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelmet, amely jelenleg hazánkban félmillió embernek ad munkát, ami jelentős arány, hiszen a magyarországi munkavállalók száma jelenleg 4,5 millió. A rendezvény fővédnöke dr. Palkovics László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium minisztere, szakmai védnöke pedig Cseresnyés Péter fogyasztóvédelemért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár volt.
Ötödik éve töretlen növekedés Tolnay Tibor, a VOSZ elnöke a rendezvényen úgy fogalmazott: a kereskedelmi ágazat öt éve sikeres, folyamatosan növeli a volumenét, s 2018-ban elérte a 11,5 ezer milliárdos forgalmat, ami idén valószínűleg még nagyobb lesz. Tolnay kitért arra is, hogy noha sok helyről halljuk, hogy az online kereskedelem kiszorítja a fizikai boltokat a piacról, ez nincs így, hiszen tavaly az e-kereskedelem a kiskereskedői forgalomnak mindössze 4,5 százalékát tette ki, és nem csökkent a munkahelyek száma sem. - Az okoseszközök és okosmegoldások korát éljük, fontos, hogy ezeket minél nagyobb arányban építsék be a mindennapjaikba a cégek, és fejlődésük során tartsák szem előtt a fenntarthatóságot - hangsúlyozta a VOSZ elnöke.
Erősödő online értékesítés Krisán László, a VOSZ Kereskedelmi Szekciójának elnöke az eseményen elmondta: hazánkban a hagyományos bolti forgalom növekedése kiemelkedő, hiszen, míg Európában a kiskereskedelem forgalma szolid 2,2 %-kal emelkedik, 2018-ban Magyarország különösen dinamikus növekedési arányt, 6%-ot ért el. Kiemelte, hogy folyamatosan nő a kosárérték, és erősödik az online értékesítés is: az Auchan, a Tesco, a dm és a Spar mind elindították webshopjaikat, és ki is szállítják az online rendelt termékeket.
Cseresnyés Péter államtitkár elmondta, hogy 2013 óta stabilan a szektor adja a GDP 10%-át amellett, hogy a kiskereskedelem forgalma 2018-ban Magyarországon különösen dinamikus növekedési arányt mutat, elérte a 6%-ot. Kifejezetten fontosnak tartja a kormányzat részéről is megemlíteni a szektor résztvevőinek további szoros együttműködését. Az államtitkár úgy fogalmazott: a kereskedelem több mint piac és profit, hiszen társadalmi jelentőséggel bír, s a magyar kiskereskedelem nem alapozhat másra, mint a megkérdőjelezhetetlen minőségű, versenyképes, európai színvonalú hazai termékekre. Kerekasztal: digitalizáció, munkaerőhiány, kényelmi boltok A rendezvényen sor került egy szakmai fórumra is, amelynek résztvevői dr. Zs. Szőke Zoltán, az ÁFEOSZ elnöke, Gyalai-Korpos Gyula, az MBSZ elnöke, Neubauer Katalin, az MNKSZ főtitkára, Balázs Ildikó, az OKSZ társelnöke, valamint Prosits Attila, az MBSZ elnökségi tagja a kereskedelem szerepéről és súlyáról beszéltek a mai magyar gazdaságban és a foglalkoztatásban, megvitatták, hogy valóban a kiskereskedelemben látszik-e még a főszerep, és milyen problémákat okoz a szektorban a fokozatos digitalizáció és az égető munkaerőhiány. Ugyanakkor arra számítanak, hogy folytatódhat a kiskereskedelem koncentrációja, az internetes kereskedelem erősödése, valamint a kényelmi boltok és házhozszállítás térnyerése.
Forrás: 2020. január1.1 - Trade Magazin (158. oldal) - (2020/1)