Felhő alapú HR rendszerek jelentik a munka jövőjét: az önkiszolgáló felhő alapú HR platformok megkönnyítik a globálisan működő csapatok zökkenőmentes együttműködését, mivel egy közös adatforrást használva hozhatnak valós idejű döntéseket. Megtérülő befektetés a gyorsan növekvő vállalatok számára, amelyek egy rendszerben kezelik a bérszámfejtést, a bér és egyéb juttatásokat, a munkaidő gazdálkodást, új belépők felvételét és a teljesítményértékelést.
Az alkalmazottak az önkiszolgáló HR rendszeren keresztül lehetőséget kapnak, hogy hatékonyan és eredményesen végezzék munkájukat.
A Deloitte felmérése szerint a HR IT rendszerek használata alapvetően a nagyvállalatok mindegyikére jellemző, és a középvállalatok több mint 80 százaléka is használ ilyen technológiai eszközöket, a kisvállalatok kétharmadánál nincs HR IT rendszer használatban.
A magyarországi vállalatoknál a HR IT fejlesztések iránt a következő területeken a legerősebb az igény: a toborzáson és onboardingon kívül a munkaidő- és távollét-nyilvántartás, a HR adatok elemzése és a HR riportálás szintén előkelő helyen végeztek.
Mesterséges intelligencia alapú adatelemzés: a naprakész, pontos adatok segítik a HR-t és a menedzsmentet a stratégiai döntéshozatalban és a lehetséges kockázatok csökkentésében. A mesterséges intelligencia alkalmazása a kereskedelmi és gyártó cégeknél a következő 3 évben várhatóan a jelenlegi 40 százalékról 80 százalékra fog növekedni.
„A Deloitte által kifejlesztett People Analytics megoldás például a különböző szervezeti és munkavállalói dimenziók (például bérezés, karrier, képzés, munka-magánélet, szervezeti dinamika) és a múltbeli fluktuációs adatok elemzése alapján számszerűsített előrejelzéseket készít egy szervezeten belül azokról a potenciális kockázati tényezőkről, amelyek a jövőben elvándorlást okozhatnak, akár munkavállalói szintre lebontva” – mondta Pálinkás Renáta, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának vezető szakértője.
Fejlettebb rendszerek már „push” típusú megközelítést is alkalmazhatnak: mesterséges intelligencia segítségével az intranetes keresések elemzése alapján, vagy a munkavállalói életciklus bizonyos pontjain felajánlhatnak az adott szituációra szabott tartalmakat, megoldásokat.
Egyre elterjedtebb lesz a hibrid munkamodell: azok a szervezetek, amelyek rendelkeztek távolról is elérhető munkaidőnyilvántartó és szabadságkezelő rendszerekkel, e-bérjegyzékekkel, a virtuális együttműködést, illetve a teljesítménymenedzsmentet támogató eszközökkel, sokkal hatékonyabban tudták menedzselni a tömeges távoli munkavégzés miatt előállt új helyzetet, mint akiknél nem működtek ilyenek.
A vállalatok számára elsődleges lesz a munkavállalók jóléte: 2023-ban és azt követően a technológiai megoldások kulcsszerepet fognak játszani a dolgozói jólét növelésében. A HR sikere már nem csak azon fog múlni, hogy mennyire tudunk jó HR rendszereket építeni. Az is számítani fog, hogy mennyire ismerjük a saját munkavállalóinkat, és mennyire tudunk megoldásokat nyújtani a munkahelyi és magánéleti kihívásaikra.
HR technológia támogatja az emberközpontú, sokszínű és befogadó munkahelyi kultúrát: a befogadó kultúra kiépítése érdekében fontos, hogy átláthatóságot biztosítsanak a cégek az alkalmazottakkal kapcsolatos valamennyi folyamat során: a célok kitűzésében, a teljesítményértékelésben, a visszajelzésekben, a juttatások kezelésében. Az ebben a szellemiségben működő cégek „kétszer akkora valószínűséggel érik el vagy haladják meg a pénzügyi célokat és nyolcszor nagyobb valószínűséggel jobb üzleti eredményt érnek el”.
A toborzási, kiválasztási technológiák paradigmát váltanak: a Glassdoor felmérése szerint a megkérdezett HR szakemberek 86 százaléka szerint a toborzás egyre inkább a marketingre hasonlít. Az adatvezérelt döntéshozatal ezen a területen is lehetővé teszi a folyamatok lerövidítését, a legjobb jelöltek kiválasztását és ezzel a vállalat költséget takaríthat meg.
Nagy hangsúlyt kap a soft-skillek fejlesztése: a Deloitte szerint soft-skilleken alapuló foglalkozások 2,5-szeresére fognak nőni a többi foglalkozáshoz képest és 2030-ra ez az összes munkakör 2/3-át teszi majd ki. A következő években a folyamatok automatizálása fel fogja váltani az emberi munkát és a hard skill-eket.
„Az elmúlt két évben folyamatos volt a piaci, gazdasági változás és még nem álltak rendelkezésre jól alkalmazható irányelvek ezeknek a kezelésére. A következő években ki fognak alakulni ezek a standard-ek, és 2025-re a HR várhatóan már arra fog összpontosítani, hogy az iparági változásokhoz tudjon alkalmazkodni. Egyre kevesebb szerepet kap majd az emberi jelenlét az adminisztratív folyamatokban” – tette hozzá Csontos Gergely, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának menedzsere.
Forrás: Deloitte