Nemrég mutatta be a VOSZ a Barométer-kutatásának 2024. második negyedéves eredményeit. A kutatásokban a VOSZ-partner Egyensúly Intézet az üzleti hangulattal kapcsolatos témák mellett a hazai vállalkozások működését befolyásoló aktuális kérdésekre is rákérdez.Legutóbb azt vizsgálták, hogy a hazai kis- és középvállalkozások milyen mértékben kapcsolódnak be a multinacionális vállalatok termelési ökoszisztémájába.
„A megkérdezett vállalkozások 18 százaléka rendelkezik aktív nagyvállalati beszállítói kapcsolatokkal. A legfeljebb 5 főt foglalkoztató cégek esetében ez az arány 14 százalék, az 5 főnél többet foglalkoztató kkv-k esetében pedig 24 százalék, miközben 10 százalék azoknak a cégeknek az aránya, amelyeknek korábban volt beszállítói kapcsolatuk, de jelenleg nincs. A hazai kkv-k ezen a területen rendkívül óvatosak, nem akarják kitenni magukat felesleges kockázatnak” – áll a VOSZ közleményében.
„A Magyarországra települt nagyvállalkozások sikeresen és hatékonyan működnek, sok esetben fejlesztenek és eredményesen működnek. Azonban az is látható, hogy a hazai kkv-k többsége egyelőre nem tud bekapcsolódni a beszállítói értékláncba, holott ez nekik és a nemzetgazdaságnak is érdeke lenne” – mondta Farkas Gábor, aki a VOSZ-on belül kezdeményezte, hogy emeljék be a kérdéskört a Barométer-kutatásba. A VOSZ pénzügyi szekciójának vezetője szerint ugyanis a legnagyobb, önkéntes tagságra épülő hazai vállalkozói szervezetnek lépnie kell ezen a területen, ezzel is erősítve hagyományos érdekképviseleti tevékenységét.
„Mivel tudható, hogy a legtöbb esetben a nagyvállalatok külföldi központjaiban döntenek a beszállítókról, nemrégiben elindítottunk egy nemzetközi kutatást, amely során a PwC hálózatán keresztül megkérdezünk külföldi head quartereket arról, hogy miben kell fejlődniük a hazai kkv-knak, hogy sikeresek legyenek a beszállítói ajánlatokban” – indokolta Farkas Gábor, hogyan függ össze a két megbízatása a VOSZ-nál és a PwC-nél.
A Barométer-kutatásból kiderült, hogy sok esetben az ambíció is hiányzik a hazai kkv-kból ezen a területen.
„Mi is látjuk, hogy a mikrovállalkozásokat és kkv-kat tömörítő VOSZ-tagvállalkozások nehezen lépnek ki a komfortzónájukból„ – mondta a beszállítóvá válással kapcsolatban Perlusz László, a VOSZ főtitkára, aki hozzátette, a folyamatos edukációval arra biztatják a tagvállalkozásaikat, hogy ezen a területen sokkal bátrabban lépjenek.
Amikor előnyös „egyszerre két lovat megülni”
A VOSZ pénzügyi szekciójának vezetője a már megszokott érdekképviseleti munkája mellett (jogi, adózási és számviteli javaslatok), egy új, edukációs kkv-fejlesztési programot kezdeményezett.
„A VOSZ erős szervezet, elsősorban a kkv-kat képviseli, a tagság döntő többsége innen érkezik. Ezért döntöttem úgy, hogy a nagyvállalatokra koncentráló PwC-s kapcsolataimat összekötöm a hazai kkv-k beszállítói fejlesztésével kapcsolatos feladatokkal” – magyarázta Farkas Gábor.
Az inkubátor programot még az idei év végéig elkészülő tanulmány fogja megalapozni, amelyben javaslatokat és lehetséges módszereket is megfogalmaz majd Farkas Gábor és csapata. Ez többek között érinteni fogja, hogy milyen képzéseket kikkel és milyen iparágakból érdemes indítani az inkubációs folyamatok során, valamint kitér a nemzetgazdasági hatások mérésére, az esetleges adó- és beruházástámogatások mértékére és formájára is.
„Miközben már látható, hogy a vállalkozások generációváltása pozitív folyamat a beszállítói területen, az ambíciót és a készségeket ettől függetlenül fejleszteni kell, és ha pozitív példával találkozunk, azt be kell mutatni” – tette hozzá Farkas Gábor.
Több mint másfél évtizede a PwC-nél
„A mérlegképes könyvelő és adótanácsadó képesítésekkel és MBA-diplomával rendelkező Farkas Gábor 2008-ban csatlakozott a PwC Magyarország adótanácsadási részlegéhez, ahol az általános forgalmi adó területére specializálódott. Számos hazai és multinacionális cég, illetve önkormányzat adóügyeinek kezelésében, illetve adóvitáinak rendezésében nyújtott segítséget. Müncheni kiküldetése után új tanácsadói részleget épített fel a budapesti irodában (SmartTax-csoport), amelynek eredményeként a PwC az automatizált adózási rendszerek fejlesztésének és bevezetésének egyik piacvezetője lett Magyarországon.
Üzletágvezetőként Gábor a PwC adó- és jogi tanácsadási részlegét irányítja, a cég stratégiai célkitűzéseivel összhangban továbbra is kiemelt figyelmet fordít az innovációs és digitalizációs törekvésekre. További célja a PwC debreceni tevékenységének erősítése és a Kelet-magyarországi régió fejlődésének támogatása” – olvasható a PwC tájékoztatásában.