Az elmúlt három évben folyamatosan nőtt a feladott részmunkaidős álláshirdetések száma a Profession.hu oldalán. Míg 2020-ban éves átlagot nézve a hirdetések mintegy 4,07 százaléka vonatkozott részmunkaidős munkakörre, egy évvel később már 4,97 százalék, 2022-ben pedig 7,34 százalék. Az utolsó 13 hónapot vizsgálva látható, hogy januártól májusig gyarapodtak a nem teljes munkaidővel járó pozíciók hirdetései, majd egy kisebb csökkenés után augusztusban tetőzött 8,12 százalékkal ezek aránya, idén februárban pedig 6,63 százalékon állt.
Jelenleg a vendéglátásban a legelterjedtebb a részmunka lehetősége
2023 első negyedévében leginkább a vendéglátás, hotel, idegenforgalom területén adtak fel részmunkaidős állásokra toborzó hirdetéseket, ezek aránya közel 14 százalék volt a Profession.hu adatbázisában ebben a kategóriában aktivált hirdetések között.
Ezt követi a fizikai, segéd és betanított munka (9,81 százalék) és a szakmunka (9,79 százalék). Ezen a két területen számottevő az osztrák cégek toborzása is. Az építőipar, ingatlan (1,43 százalék), a gyártás, termelés (0,92 százalék), valamint a mezőgazdaság, környezet (0,88 százalék) területén ezzel szemben kevésbé elterjedtek az ilyen típusú álláslehetőségek, a közigazgatásban egyetlen ilyen hirdetést sem aktiváltak a vizsgált három hónap során.
A területeket alkategóriákra bontva a fodrász, kozmetikus állást keresőknek volt a legnagyobb lehetősége részmunkaidős munkát találni a portálon feladott hirdetések között: ebben az alkategóriákban az összes feladott álláshirdetés több, mint negyede vonatkozik részmunkaidős pozícióra. Ezt követik a hostess/host és animátor (26,19 százalék), a felszolgáló, pincér, pultos (24,43 százalék), a takarító és tisztító (22,68 százalék), valamint a kereskedő, eladó (22,68 százalék) területek.
Részmunkaidő: Hajdú-Bihar vármegye az élen
Földrajzi elhelyezkedés szempontjából a külföldi munkákra toborzó munkaadók hirdettek meg arányaiban a legtöbb részmunkaidős állást (15,05 százalék). Magyarországon a fővárosi és Pest vármegyei cégek kerestek leginkább erre a fajta foglalkoztatásra munkaerőt (5,31 százalék). Vidéken Zala vármegye vezeti a sorrendet (6,23 százalék), majd Nógrád vármegye áll a második helyen (6,04 százalék), amelyet Vas vármegye követ (5,69 százalék); a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében feladott összes álláshirdetés mindössze 2,78 százaléka volt részmunkaidőre vonatkozó lehetőség.
Ezzel párhuzamosan a munkavállalók Hajdú-Bihar vármegye területén részesítik a leginkább előnyben a részmunkaidős állásokat (11,83 százalék), amelyet Vas (11,72 százalék) és Somogy vármegye (11,58 százalék) követ. Nógrád vármegyében az összes jelentkezés 6,78 százaléka érkezett be idén részmunkaidős állásra.
Tavaly nyár közepén keresték a munkavállalók leginkább a részmunkaidős lehetőségeket
A munkavállalói oldalon kiugró kereslet volt a részmunkaidős állásokra 2022 júliusában (az összes jelentkezés 11,18 százaléka ilyen hirdetésekre érkezett a Profession.hu-n keresztül ebben a hónapban). Majd egy kisebb csökkenés után szeptembertől ismét népszerűvé váltak ezek a lehetőségek: novemberben már az önéletrajzok 11,4 százalékát megszerezték a részmunkaidős álláshirdetések.
„Közreműködtünk a BCG év eleji kutatásában, amelyből kiderült, hogy nemzetközi szinten a legtöbb munkavállaló a munka-magánélet egyensúlyát kiemelten fontos szempontnak tekinti a hosszú távú munkavállalási terveit illetően, régióktól és korcsoportoktól függetlenül. Az elmúlt időszakban mért hazai adatok alapján is látszik, hogy a munkaadók is egyre nyitottabbak a részmunkaidős állásokra, amely mellett ez az egyensúly könnyebben megvalósulhat, mint a teljes foglalkoztatás esetében. Azoknak a cégeknek, amelyeknek kihívás most a megfelelő munkaerő megtalálása és felvétele, érdemes elgondolkodnia a részmunkaidős lehetőségek felajánlásában, ezzel kitűnve a többi cég közül a piacon” – javasolja Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.
A fiatalok számára vonzó a részmunkaidő
Életkor tekintetében idén a részmunkaidős lehetőségek a legfiatalabb munkavállalók számára népszerűek leginkább, de nem kimagaslóan: az ilyen hirdetésekre jelentkezők 37,8 százalékát a Z generáció képviselői teszik ki, 20,2 százalék az Y generációtól, 19,7 százalék az X generációs munkavállalóktól származik, a fennmaradó hányad pedig egyéb korosztály képviselőitől.