Schvarcz Attila azt vallja, hogy nem a gyors siker a cél, hanem a folyamatos, magas színvonalat megtartó szolgáltatás. Ma már nem meglepő, hogy a próbavásárlás nem csak a kereskedelemben fontos, hanem a HR területén is. Vizsgálják, hogy egy-egy cég hogyan toboroz, eredményesek-e az értékesítők, hol akad el egy-egy folyamat. Ha érdekli, hogy Attila milyen szakmában próbálná ki magát, a választ elolvashatja az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 476. interjújában.
– Mit tart karrierje eddigi csúcsának?
– Szerencsés vagyok, az elmúlt 20 évben rengeteg sikeres pillanatban lehetett részem, de ezek az utóbbi időszakban leginkább próbavásárlással foglalkozó cégünkhöz köthetőek. Pár évvel ezelőtt felismertük a piacon a szolgáltatással kapcsolatos hiányt, kialakítottuk a saját rendszerünket, majd nagyban gondolkodva rögtön el is indultunk Magyarország piacvezető kiskereskedelmi bolthálózatának tenderén. Büszke vagyok rá, hogy a hosszú kiválasztási folyamat végén minket választottak, és arra is, hogy az együttműködés azóta is folyamatos. Külön jól eső érzés, hogy úgy érzem, változtattunk közben a piac megítélésen is: sok partnerünk érzi a közös munka által, hogy milyen fontos a próbavásárlás, mennyire hat az eredményességre.
– Milyen távra tervez?
– Abban hiszek, hogy egy sikeres vállalkozást csak úgy lehet felépíteni, ha hosszú távra tervezek, de közben a közelbe is nézek. Most 5 éves távlatban látom a mérföldköveket, amiknek részcéljait kisebb elemekre bontva teljesítjük. Nem a gyors növekedés a cél, hanem a stabil, színvonalat tartó szolgáltatás fenntartása, elégedett ügyfelekkel. Folyamatosan fejlesztjük eszközeinket, figyelünk a megrendelők elégedettsége mellett a próbavásárlókéra is. Több mint 20 év tapasztalata van abban, hogy hogyan kell megtalálni az adott munkaerőt az adott pozícióra, ez egyértelmű erősségünk.
– Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?
– Első körben Magyarországon szeretnénk egyre több területen segíteni a próbavásárlással, hiszen kevesen tudják még, hogy a szolgáltatás nem csupán a kereskedelemben, hanem például a toborzási folyamatokban, az ügyfélszolgálat minőségének vizsgálatában, vagy épp a vendéglátásban is hasznos. Szeretnénk azt is megértetni a vállalatokkal, hogy a próbavásárlás nem a munkavállalók és vezetői rossz döntések feltárására van, hanem a munkafolyamatok javítására. Hosszabb távon nemzetközi terjeszkedésben gondolkodunk, így a környékbeli országokban is szeretnénk üzletágakat indítani.
– Kitől tanulta eddig a legtöbbet?
– Munkám során rengeteg cégvezetővel és döntéshozóval találkoztam, minden egyes tárgyalás egy fejlődési folyamat, így senkit sem tudnék kiemelni, hiszen mindenkitől folyamatosan tanulok. Abban hiszek, hogy mindig lehet újdonságok felé nyitni, új dolgokra rácsodálkozni, így szabadidőmben is igyekszem megtalálni az inspiratív könyveket, élményeket.
– Mivel motiválja a kollégáit?
– Szerencsés vagyok, hiszen olyan közegben dolgozhatom, ahol napról napra tapasztalom, hogy minden kollégánk hisz a cég jelenében és jövőjében, így közösen tudjuk egymást inspirálni és szolgáltatásunkat jobbá tenni. Ráadásul olyan ütemben változik a világ, hogy az ügyfélkezelésben, ami 5 éve működött, az ma már nem feltétlenül, hiszen a világ eseményei, a gazdasági hatások is felgyorsultak. Gyakran beszélünk arról a kollégákkal, hogy ez a környezet nem mindenkinek való, de minket feltölt egy-egy új kihívás, egy-egy új terület, így nagyon sokszínűek a napok.
– Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?
– Szeretek emberekkel dolgozni, ugyanakkor szabadidőmben sokat foglalkozom barkácsolással: megnyugtat, kikapcsol. Így, ha lenne ilyen vágyam, akkor a jelenleg hobbinak számító asztalos vonalat vinném tovább. De belegondolva a potenciális váltásba, megnyugtató érzés, hogy jó helyen vagyok, megtaláltam a hivatásom.
– Hogyan építi üzleti kapcsolatait?
– Őszinte és nyílt beszélgetésekkel. Abban hiszek, hogy a korrektség, egyenesség mindig megtérül. Emellett nyilván fontos a szakmai hitelesség, mi proaktív ötletekkel közelítünk partnereink felé az együttműködés során is, ehhez folyamatosan követem a nemzetközi szaksajtót, és igyekszem informálódni a trendekről, fejlesztési lehetőségekről.
– Mire sajnálja az idejét?
– Nem szeretem a felesleges megbeszéléseket, amikor kvázi „körbe táncoljuk” egymást egy megbeszélésen, de nem beszélünk nyíltan, őszintén, így haladni sem lehet. Ezek nem csak időrablók, de idegölők is.
– Mivel lehet felbosszantani?
– Az inkorrekt üzleti viselkedéssel és a határidők be nem tartásával. Pont ezért fontos nekem, hogy minden partnerünket és munkatársunkat is úgy választjuk ki, hogy megfeleljenek a csapattal közösen meghatározott értékrendeknek.
– Milyen önkéntes munkát vállalna?
– Szívesen tartanék előadást a jövő generáció számára, hiszen ez a szakma még kevésbé ismert a mostani fiatalok számára, pedig a vásárlói elégedettség már most is a siker fontos kulcseleme, de szerintem a jövőben ez egyre inkább így lesz.
– Mire nem sajnálja a pénzt?
– A rendszer folyamatos fejlesztésére, hiszen mindig pár lépéssel a piac és a megrendelőink igényei előtt kell járnunk, ez az előrelátás is erősség ezen a piacon.
– Mi tudja a legjobban kikapcsolni?
– Szabadidőmben legszívesebben a családommal vagyok, mellette pedig horgászni járok. Utóbbi teljesen kitisztítja a fejem egy-egy sűrűbb időszak közben vagy után.