Az Európai Vállalkozásfejlesztési Díjat (European Enterprise Promotion Awards, EEPA) az Európai Bizottság alapította 2006-ban abból a célból, hogy széles körben ismertté válhassanak a példaértékű vállalkozásfejlesztési kezdeményezések.
A nemzeti fordulót követően novemberben, az EU magyar elnökség programjának részeként adják át az európai szintű elismeréseket.
A nemzeti fordulóban nyertes SEED Alapítványt 1990-ben hozta létre több kormányzati szerv, vállalkozói érdekképviselet (köztük a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége), valamint bank és oktatási intézmény, hogy a hazai kisvállalkozások fejlesztéséhez módszertani hátteret és konkrét támogatást nyújtson.
„A díj jelentős elismerése a munkánknak, a több mint 10 éve még pilot-kezdeményezésként elindított vállalkozói mentorprogramnak, amely a kezdetektől organikusan fejlődött” – mondta Lakatosné Lukács Zsuzsanna, az alapítvány ügyvezető igazgatója a vosz.hu-nak.
Szerinte mára annyira beérett a folyamat, hogy a vállalkozói mentorálás egységes definícióként is meghatározható. Ráadásul – a magyar vállalkozókra hangolódva – a személyes mentorálásnak kifejezetten kedvező a megítélése. „Sokan keresnek bennünket kifejezetten a mentorálási szolgáltatás iránt érdeklődve, amely jelenleg is elérhető a palettánkon, de azt is elárulhatom, hogy a jövőben egy nagyobb ívű mentorprogramot is indítunk” – mondta Lakatosné Lukács Zsuzsanna.
Miközben az uniós pályázatnak egyébként is az volt a feltétele, hogy a tudás megosztható legyen, egy másik nemzetközi projekt is elindult női vállalkozók számára, amellyel a SEED Alapítvány adja át a tapasztalatait több EU-s ország női vállalkozókat támogató szervezeteinek.
„A mentorálás a vállalkozást és a vállalkozót egyszerre fejleszti, a jellemzően 1 éves aktív folyamatban 3-5 éves célokat tűzünk ki, komplexen megvizsgáljuk a vállalkozás fejlődésének lehetőségeit, ez tisztán támogatói szerep” – magyarázta Lakatosné Lukács Zsuzsanna, hogy miben különbözik a tevékenységük a coachingtól és a tanácsadástól.
Változó vállalkozói attitűdök, új generációk, nők
A SEED Alapítvány ügyvezető igazgatója szerint az új generációs vállalkozók sokkal tudatosabban dolgoznak, mint a rendszerváltás környékén és azután indulók. Míg korábban jellemzően egy piaci résre vagy meglévő szakmai tudásra építették a vállalkozói tevékenységeket, a mai fiatalok már inkább életmódként tekintenek a feladatokra. A fiatalabb vállalkozói generáció számára a fókuszálás nehezebb, ám ebben egy mentorálási folyamat sokat tud segíteni amellett, hogy a kapcsolatrendszer bővítését is támogatni tudják.
A szakember arról is szólt, hogy a női vállalkozók társadalmi elismertségéért még mindig küzdeni kell, miközben számukra a munka és magánélet egyensúlya kiemelt szempont.
„A vállalkozóknak még mindig csupán egyharmada nő, azon dolgozunk, hogy javuljon az arány” – tette hozzá. Lakatosné Lukács Zsuzsanna szerint egy mentorálási folyamat jelentősen tud segíteni az önbizalom és önismeret növelésében, valamint a személyes készségek, a nyitottság és a tudatosság fejlesztésében.
„Az elismerésben osztozunk azzal a mintegy 60 mentorral, akik idejükkel és tudásukkal segítettek. A mentoráltak nyitottak voltak a mentorok tapasztalataira, aktívan dolgoztak azon, hogy minél több tudást építsenek be saját vállalkozásukba” – hangsúlyozta Lakatosné Lukács Zsuzsanna, egyúttal kiemelte, hogy már eddig is több mint 220 sikeres mentorálási folyamatot támogattak.