A magyarok mintegy 8 százaléka dolgozik távmunkában, tízből hárman pedig hibrid rendszerben (részben otthonról). Míg a nemek tekintetében nincsen szignifikáns eltérés, addig korosztályok és iskolai végzettség alapján már megfigyelhetőek különbségek. A Kiwi.com kutatása alapján minél fiatalabb valaki, annál inkább jellemző rá az otthoni munkavégzés is.
A friss reprezentatív kutatás alapján részben vagy csak home office-ból dolgozik a Z generáció 42, az Y generáció 38, az X generáció 34 százaléka. Az érettségizettek közül minden harmadik, míg a diplomások közül minden második dolgozik otthonról.
A csak vagy részben otthonról dolgozók aránya némiképp emelkedni fog, hiszen akik eddig mindig bejártak, azok 6 százaléka mondta, hogy átválthat távmunkára vagy hibrid munkavégzésre a közeljövőben.
A home office lehetősége az utazási szokásainkat is kezdi átírni
„A már home office-ban is dolgozó magyarok 35 százaléka vallja, hogy az otthoni munkavégzés új távlatokat nyitott az utazásai terén, míg a home office-ra a közeljövőben váltók 45 százaléka tervez többet utazni a szabadabb munkavégzés lehetősége által” – osztotta meg a kutatás kapcsán Eliška Řezníček Dočkalová, a Kiwi.com ügyfélélményért felelős igazgatója.
Így változtak meg a távmunkában vagy home office-ban is dolgozók utazási szokásai:
- Minden 5. többet utazik hétvégente azért, mert megspórolhatja a hazajutás idejét, és azonnal útra kelhet, amint abbahagyja a munkát.
- Minden 10. választ hosszabb utazást, amikor bizonyos napokon nyaral, másokon pedig távmunkában dolgozik.
- 8 százalék szabadságot sem vesz ki, és úgy utazik külföldre: napközben dolgozik, délután és hétvégén pedig felfedezi a környéket.
- 3 százalék rendszeresen dolgozik különböző országokból.
A stresszoldó, inspiráló utazás jót tehet a munkavégzésnek is
A magyarok 56 százaléka gondolja úgy, hogy az utazás alatti munkavégzés pozitív hatással lenne a mentális egészségére és a munkára is. 35 százalék szerint új helyek felfedezése segít oldani a stresszt és boldogabbá is tesz, ami pozitívan hat a munkára is. 22 százalék új ötleteket, ihletet vár az utazástól. 38 százalék nem tud egyszerre az utazásra és a munkára koncentrálni. A magyarok 6 százaléka pedig bevallja, hogy nem tud ellazulni és abbahagyni a munkát, ha a laptopja a közelében van.
Nemek és iskolai végzettség szerint nincsen szignifikáns eltérés, de generációk tekintetében mutatkoznak különbségek. Leginkább (61 százalék) a fiatal felnőttek, azaz a Z generációsok azok, akik az utazás alatti munkavégzést pozitívan kapcsolják össze a munkateljesítményükkel, de az Y generáció tagjai körében is jóval gyakoribb ez a vélemény (58 százalék). Az X generációs munkavállalóknál már éppen csak átbillen a mérleg nyelve (51 százalék), körükben a legnagyobb azok aránya, akik nem tudnak egyszerre a munkára és az utazásra is koncentrálni.
A felmérés 1014 fő megkérdezésével készült 2022 októberében, amely reprezentatív azon magyarországi 18-59 évesekre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint, akik az elmúlt 6 évben legalább kétszer jártak külföldön. A kutatást a Kiwi.com megbízásából a STEM/MARK készítette Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban és Romániában.
Forrás: Kiwi.com