Egyre jobb hangulatban vannak a családi cégek, a K&H családi vállalatok kutatás legutóbbi eredménye szerint második negyedéve javulnak a várakozásaik.
„A K&H családi vállalatok index jelenleg -3 ponton áll, ami jelentős előrelépés az elmúlt két negyedévekhez képest. Amennyiben folytatódik ez a növekedés, idén újra a pozitív tartományba kerülhetnek a várakozások. A saját cégük kilátásait mutató vállalati alindex 2 ponton, míg a makro részindex -15 ponton áll. A cégek tehát a saját helyzetükkel kapcsolatban két negyedév után újra bizakodóvá váltak, miközben a gazdaság alakulásával kapcsolatban nem változott a véleményük az előző negyedévhez képest” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
Nagyobb mértékű bevétel-növekedés, több fejlesztés
A kedvezőbb hangulat a várt pénzügyi eredményekben is megmutatkozik: a családi vállalatok jelenleg 2 százalékos bevétel-növekedésre és 2,6 százalékos profitcsökkenésre számítanak a következő egy évben. Az árbevételt tekintve ez jelentős előrelépés az előző negyedévhez képest (0,2százalék), és a profitot tekintve is kisebb mértékű csökkenést várnak (-3,6 százalék). A szektorban átlagosan 2,3 százalékos létszámbővítés várható, és jelentősen, 24-ről 62 százalékra ugrott a beruházást tervezők aránya. Főként technológiafejlesztésben (30 százalék) és kapacitásbővítésben (22 százalék) gondolkodnak a következő egy évben, míg az értékesítés (14 százalék) és a folyamatok fejlesztése (13 százalék) jelenleg kevésbé hangsúlyos.
3 év múlva már jobb lehet
A családi cégek a gazdaság alakulását középtávon jóval kedvezőbben látják, mint 1 éves távlatban. „Bár rövid távon a cégek többsége (62 százalék) szerint tovább romlik a gazdaság helyzete, a következő 3 évet nézve jóval bizakodóbbak. Hároméves időtávon ugyanis szinte azonos arányban várnak a cégek stagnálást vagy a jelenlegi ütemnél nagyobb növekedést (42 százalék és 40 százalék), és csak minden ötödik vállalat számít visszaesésre” – mondta el a szakértő.
A generációváltás még várat magára
A családi vállalatok életében az egyik legmeghatározóbb kihívás a generációváltás. A K&H kutatása szerint azonban egyelőre nem ez a fő téma a cégeknél, a megkérdezettek háromnegyedénél eddig nem indult el a folyamat. Csupán 12 százalékuk az, akik már túl vannak egy generációváltáson és ugyanennyien vannak, ahol jelenleg zajlik.
„Habár a családi cégek döntő többségénél nem várható a stafétabot átadása a közeljövőben, a felkészülést nem lehet elég korán elkezdeni. Érdemes esettanulmányokat olvasni vagy más vállalatok sikeres utódlási folyamatát végig kísérni, és kiszűrni a cég számára hasznos lépéseket, információkat. Ebben kívánunk mi is segíteni azzal, hogy idén is meghirdettük a K&H családi vállalatok kiválósági díjat. Továbbra is 4 kategóriában – sikeres generációváltás, innováció, hosszú távú stratégia, társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás – ismerjük el a legpéldamutatóbb megoldásokat alkalmazó cégeket, akiknek gyakorlata inspirációul szolgálhat más családi cégek számára” – hívta fel a figyelmet Ékes Ákos.