Cél az újrahasznosítás és a vízgazdálkodási program
A kutatás szerint a vállalatok nem veszik félvállról a fenntarthatósági célokat, amelyek kapcsán a vállalásokat, célszámokat igyekeznek tartani. A cégvezetők 84 százaléka idén úgy nyilatkozott, hogy szervezete teljesíti a kibocsátás csökkentésére irányuló célkitűzéseit; kevesebb mint tizedük mondta, hogy elmaradásban van.
A szervezetek igyekeznek minimálisra csökkenteni a környezetre gyakorolt negatív hatásukat, az előrelépés különösen a fenntartható terméktervezés, a mérés és a vízgazdálkodás terén tapasztalható. A cégvezetők közel háromnegyede nyilatkozta, hogy gyártási stratégiájának egyik fő szempontja a termékek újrahasznosítása, szemben a 2022-es 53 százalékkal, míg több, mint kétharmaduk számolt be arról, hogy a fosszilis alapú tüzelőanyag források elhagyása érdekében újratervezi termékeit. Ez jelentős növekedés a 2022-es évhez képest, amikor a cégvezetők kevesebb mint fele nyilatkozott ekképpen. Ezen túlmenően a cégvezetők háromnegyede vezetett be vízgazdálkodási programot, szemben a 2022-es 55 százalékkal.
„Mindez azt tükrözi, hogy a fenntarthatósági projektek a jelentős ellenszél ellenére 2024-ben is folyamatos lendületben maradnak” – jelentette ki Cyril Garcia, a Capgemini globális fenntarthatósági-, felelősségvállalási vezetője, a csoport igazgatótanácsának tagja. „A cégvezetőknek módjukban áll, de ugyanakkor kötelességük is egy fenntarthatóbb gazdaság felé terelni minket. A bizalom és a hitelesség fogyasztók körében történő kiépítésének legjobb módja, ha kézzelfogható eredményeket produkálunk és olyan jövőt tervezünk, amelynek középpontjában a fenntarthatóság áll.”
A fogyasztók nincsenek meggyőződve a fejlődésről
Bár a vállalatok úgy érzik, jól haladnak a fenntarthatósági programokkal, a fogyasztókat nem könnyű meggyőzni. A kutatás szerint a fogyasztók háromnegyede elvárja, hogy a vállalatok 2024-ben nagyobb szerepet vállaljanak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében. Ezen túlmenően, még ha a szervezetek fokozzák is a fenntarthatóságra irányuló kezdeményezéseket, a fogyasztók minden eddiginél szkeptikusabbak a vállalati fenntarthatósággal kapcsolatban. Több, mint 50 százalékuk gondolja úgy, hogy a szervezetek zöldre mossák fenntarthatósági kezdeményezéseiket, szemben a 2023-as 33 százalékkal.
Geopolitika és szabályozás: a svéd és amerikai vezetők aggódnak a legjobban
A cégvezetők háromnegyede úgy gondolja, hogy a fenntarthatóságra vonatkozó szabályozás szükséges a globális klímavédelmi célkitűzések eléréséhez és közel kétharmaduk még abban is egyetért, hogy szabályozás nélkül szervezetük nem indított volna számos környezeti fenntarthatósági kezdeményezést. Világszerte a cégvezetők 73 százaléka egyetért abban, hogy az Európai Unió vállalatok fenntarthatósági jelentéstételéről szóló irányelve (CSRD) javítja a fenntarthatóság mérési és nyomon követési lehetőségeit. A szervezetek azonban továbbra is elmaradnak a fenntarthatósági kezdeményezésekről való jelentéstétel tekintetében.
Idén a cégvezetők közel kétharmada a fenntarthatósági beruházások esetében a geopolitikai kérdéseket egyre fontosabb szempontként jelölte meg, 69 százalékuk pedig aggódik a bizonytalan amerikai politikai helyzet hatásai miatt. Ez minden országban érezhető, de a svéd cégvezetők aggódnak a legnagyobb mértékben (75 százalék), szemben az amerikai vezetők 71 százalékával és az indiai vezetők 59 százalékával.
Módszertan
A Capgemini Kutatóintézet 2024. júniusában és júliusában Észak-Amerika, Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség 13 országában, 12 iparágban és szektorban 727, egyenként több mint 1 milliárd dolláros éves bevétellel rendelkező szervezetnél dolgozó 2152 cégvezető megkérdezésével végzett felmérést. A megkérdezett vezetők igazgatói vagy annál magasabb szinten álltak, 50 százalékuk a vállalatirányítási területeken, például a stratégia, a fenntarthatóság, az értékesítés és a marketing területén, 50 százalékuk pedig az értékláncban, például a terméktervezésben, a kutatás-fejlesztésben, a beszerzésben és a logisztikában töltött be vezető tisztséget. Az Intézet emellett 6 500 18 év feletti fogyasztót kérdezett meg 13 országban és interjúkat készített a világ élvonalbeli szervezeteinek 12 fenntarthatóságért felelős felsővezetőjével.