Az OTP Bank egyik legutóbbi, kis- és középvállalkozások-körében végzett kutatásából[1] kiderül, hogy a kkv-k tapasztalatai szerint a vásárlók többségében az elektronikus fizetést részesítik előnyben. A kutatásban résztvevők szerint vevőik 44%-a bankkártyával szeret fizetni, csupán a megkérdezettek egytizede tapasztalta azt, hogy nála a készpénzes fizetés a népszerűbb. A válaszadók 43%-a szerint mindkettő jellemző, vagyis a vásárlók a biztonság kedvéért tartanak maguknál készpénzt is. Azok a vállalkozások, amelyek a kártyás fizetési lehetőséget nem veszik figyelembe, hátrányba kerülhetnek: egyharmadukkal fordult már elő, hogy valaki nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz. Hasonló arányban vannak azok, akiknél azért hiúsult meg vásárlás, mert nem tudtak nagyobb címletből visszaadni.
Az OTP Bank adatai alapján a kártyás fizetés népszerűségének töretlen növekedését jelzi, hogy a hagyományos POS-terminálok száma több mint 10%-kal emelkedett idén július-szeptemberben a 2023-as harmadik negyedévhez képest. Ugyanebben az időszakban éves összehasonlításban 8,5%-kal nőtt a POS-terminálok forgalma, és az így bonyolított tranzakciók száma is több mint 7%-kal emelkedett.
„Az említett kutatásból kiderült, hogy a hazai vállalkozások úgy látják, a vevőik igénylik a kártyásfizetési lehetőséget, és az számukra is gyors, kényelemes, biztonságos megoldást nyújt. Saját adataink is azt támasztják alá, hogy egyre többen vezetik be ezt a fizetési módot. Az elfogadóhelyek ma már több megoldás közül válogathatnak, az OTP Csoport partnerként abban nyújt segítséget a vállalkozásoknak, hogy megtalálják a működésüknek leginkább megfelelőt” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM Menedzsment vezetője.
A fizikai POS-terminál mellett ma már létezik olyan mobilalkalmazás, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja telefonját. Az OTP Csoportnál a már online is igényelhető SimplePay applikáció használatával az érintéses kártyaelfogadás mellett QR-kódos és linkes fizetés is felkínálható a vásárlóknak. A mobiltelefonos applikáció (Telefonos POS) egyre népszerűbb megoldás az OTP Csoportnál: közel ezer kereskedő élt ezzel a lehetőséggel idén a harmadik negyedévben, mint egy évvel korábban. A SimplePay Telefonos POS sikerét mutatja az is, hogy a július-szeptemberi forgalom éves szinten megnégyszereződött, az így lebonyolított tranzakciók száma pedig majdnem 6,5-szeresére nőtt egy év alatt.
Az elfogadóhelyek számának emelkedése ellenére az elektronikus fizetés bővülése bár kis mértékben, de elmarad a július-szeptemberi időszakban a korábbi évek hasonló időszakában látottaktól. Ennek oka az OTP Bank szakértője szerint elsősorban az, hogy a lakosság a reálbérek növekedése ellenére az inflációs hatásokés egyéb makrogazdasági körülmények miatt továbbra is óvatosan költekezik.
„A novemberi Black Friday, a decemberi Mikulás, valamint a karácsonyi és a szilveszteri ünnepek miatt a negyedik negyedévben a harmadikhoz képest nagyobb bővülés várható az elektronikus fizetések forgalmában és a tranzakciók számában is. Összességében az a tapasztalatunk, hogy a készpénzhasználat nem növekszik, a magyarok többen, gyakrabban és nagyobb számú kereskedőnél használják az elektronikus fizetést” – mondta Hideg Noémi.
[1] Az OTP Bank megbízásából készült Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. reprezentatív kutatás a magyar mikro-, kis- és középvállalkozások körében. Adatgyűjtési időszak: 2023.12.09.-12.15. A kutatás elemszáma: 500 db.